<p>Milli Şair Mehmet Akif Ersoy&#39;un 17 Şubat 1921&#39;de Sırat-ı M&uuml;stakim ile Hakimiyet-i Milliye&#39;de yayımlanan ve Hamdullah Suphi Bey&#39;in Meclis&#39;te okuduğu ayakta alkışlanan İstiklal Marşı&#39;nın, TBMM tarafından 12 Mart 1921&#39;de milli marş olarak kabul edilmesinin &uuml;zerinden 100 yıl ge&ccedil;ti.<br /> T&uuml;rk bayrağı gibi T&uuml;rk milletinin &ouml;nemli simgelerinden biri olan İstiklal Marşı, milletin g&uuml;&ccedil;l&uuml; aidiyet duygusuyla geleceğe karşı umut ve cesaretle bakmasını sağlayan &quot;milli mutabakat metni&quot; olarak kabul ediliyor.</p> <p><strong>2021, &quot;Mehmet Akif ve İstiklal Marşı Yılı&quot; olarak belirlendi</strong><br /> TBMM Genel Kurulunda 24 Aralık 2020&#39;de, 2021 yılının &quot;İstiklal Marşı Yılı&quot; olmasını i&ccedil;eren d&uuml;zenleme kabul edildi.<br /> Ayrıca Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasıyla 2021&#39;in &quot;Mehmet Akif ve İstiklal Marşı Yılı&quot; olarak kutlanmasına ilişkin genelge yayımlandı.</p> <p><strong>Yıl boyunca anma etkinlikleri d&uuml;zenlenecek</strong><br /> Bu kapsamda, T&uuml;rkiye genelinde yıl boyunca İstiklal Marşı&#39;nın kabul&uuml;n&uuml; ve Mehmet Akif Ersoy&#39;u anma etkinlikleri d&uuml;zenlenecek.<br /> <br /> <strong>&quot;Mehmet Akif ile ilgili yoğun katılımlı programlar ve 9 bilgi ş&ouml;leni yaptık&quot;</strong><br /> T&uuml;rkiye Yazarlar Birliği (TYB) Vakfı Mehmet Akif Ersoy Araştırmaları Merkezi Başkanı Mehmet Doğan, ge&ccedil;en yıl İstiklal Marşı&#39;nın milli marş olarak kabul&uuml;n&uuml;n 100. yıl d&ouml;n&uuml;m&uuml;n&uuml;n &quot;İstiklal Marşı Yılı&quot; olarak kutlanması i&ccedil;in resmi kurumlara ve sivil toplum kuruluşlarına &ccedil;ağrıda bulunduklarını hatırlattı.<br /> <br /> Bu &ccedil;ağrının karşılık bulması sonucu 2021&#39;in &quot;Mehmet Akif ve İstiklal Marşı Yılı&quot; ilan edildiğini s&ouml;yleyen Doğan, TYB&#39;nin 1978&#39;den beri eseri, hayatı, m&uuml;cadelesi ve şahsiyetiyle &ouml;rnek olan Mehmet Akif Ersoy&#39;u andığını ve bu &ccedil;er&ccedil;evede programlar yaptığını anlattı.<br /> <br /> Doğan, İstiklal Marşı&#39;na ilişkin &quot;milli mutabakat metni&quot; tanımlamasını da ilk kez TYB&#39;nin dile getirdiğini belirterek şunları kaydetti:<br /> &quot;TYB, Mehmet Akif ile ilgili yoğun katılımlı toplantıların dışında Akif&#39;in hayatı, m&uuml;cadelesi ve eserlerinin ele alındığı ve 300&#39;e yakın ilim ve fikir adamının katıldığı 9 bilgi ş&ouml;leni yaptı. Bu programlarda konuşulanların kitap halinde basımı yapıldı. Bu sene de en b&uuml;y&uuml;k bilgi ş&ouml;lenini yapıyoruz.<br /> <br /> Bu yıl TBMM&#39;de 12 Mart Cuma g&uuml;n&uuml; saat 15.00&#39;te &#39;İstiklal Marşı Bilgi Ş&ouml;leni&#39; etkinliğinin a&ccedil;ılışı yapılacak. Sadece birinci oturumu Meclis&#39;te bir salonda yapılacak, daha sonra &ccedil;evrim i&ccedil;i ortamda toplantılar devam edecek. Bu yılki bilgi ş&ouml;leninin a&ccedil;ılışının Meclis&#39;te yapılması &ouml;nemli. Bu durum TBMM&#39;nin kendi tarihine sahip &ccedil;ıkması anlamına geliyor. &#39;İstiklal Marşı Bilgi Ş&ouml;leni&#39;nde konuşulanları da muhtemelen 2 cilt kitap halinde yayımlayacağız.&quot;</p> <p><strong>&quot;T&uuml;rk bayrağı gibi İstiklal Marşı da sembol oldu&quot;</strong><br /> Mehmet Doğan, şubatta yayımlanan &quot;İstiklal Marşı Bin Yılın Destanı&quot; kitabında, Mehmet Akif Ersoy&#39;un, İstiklal Marşı&#39;nda &ouml;zellikle T&uuml;rklerin M&uuml;sl&uuml;man olmasından sonraki d&ouml;neme ilişkin atıflar yaptığına dikkati &ccedil;ekti.<br /> <br /> Ersoy&#39;un İstiklal Marşı&#39;nın başında ve sonunda &quot;bayrak&quot; konusuna değindiğinin altını &ccedil;izen Doğan, &quot;Bayrak da işte bin yıllık tarihten &ccedil;ıkan b&uuml;y&uuml;k bir sembol. T&uuml;rk bayrağı tesad&uuml;fen &ccedil;izilmiş bir resim değil. Mehmet Akif&#39;in ifade ettiği değerler var bayrakta. Neyi ifade ediyor? Bir kere hilal İslam&#39;ın sembol&uuml;. Bayrak, devlet nizamımızı temsil ediyor. Dolayısıyla Mehmet Akif b&ouml;yle bir sembol &uuml;zerinden başlıyor. Bana g&ouml;re İstiklal Marşı da bayrak gibi sembol oldu. Son 100 yıllık tarih bize bunu g&ouml;steriyor. İstiklal Marşı&#39;na milletin ilgisi hi&ccedil;bir zaman azalmadı.&quot; diye konuştu.<br /> <br /> <strong>&quot;İstiklal Marşı&#39;nda &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;l&uuml; bir dini muhteva var&quot;</strong><br /> T&uuml;rkiye&#39;de İstiklal Marşı&#39;nın geri plana d&uuml;ş&uuml;r&uuml;ld&uuml;ğ&uuml; zamanlar olduğunu, 1924-1925 ve 1937-1938&#39;de yeni milli marş yarışmalarının a&ccedil;ıldığını fakat bu yarışmaların ikisinin de sonu&ccedil;suz kaldığını aktaran Doğan ş&ouml;yle devam etti:<br /> <br /> &quot;Bu durumu da ş&ouml;yle a&ccedil;ıklayabiliriz, Milli M&uuml;cadele&#39;nin fikir zemini ile Cumhuriyet d&ouml;neminin başlangıcındaki fikir zemini farklılaştı. Fikir zemini farklılaşınca İstiklal Marşı&#39;ndaki muhteva bazılarını rahatsız etti. İstiklal Marşı&#39;nda &ccedil;ok g&uuml;&ccedil;l&uuml; bir dini muhteva var. Bir de Batı&#39;ya karşı bizi hedef alan ve yok etmeye &ccedil;alışan emperyalizme de karşı &ccedil;ok sert ifadeler var.<br /> <br /> O y&uuml;zden Cumhuriyet&#39;ten sonra İstiklal Marşı&#39;na biraz olumsuz bakanlar &ccedil;ıktı ama millet, İstiklal Marşı&#39;na bağlılığını devam ettirdi. T&uuml;rkiye&#39;de kanunlar, Anayasalar değişti, 20 - 30 yılda bir Anayasa yapıldı ama İstiklal Marşımız iyi ki değişmedi.<br /> <br /> O y&uuml;zden milletin mutabakatı eğer kanunda, Anayasa&#39;da yoksa İstiklal Marşı&#39;nda var. İstiklal Marşı&#39;nın zihin hayatımızdaki rol&uuml; &ccedil;ok &ouml;nemli. Gen&ccedil;lerimiz elbette İstiklal Marşı&#39;nı benimsiyor ama daha derinlemesine anlamalarını sağlayacak &ccedil;alışmalar yapmamız lazım.&quot;</p>