<p>İslam inancına g&ouml;re yery&uuml;z&uuml;nde yapılan ilk mabet ve M&uuml;sl&uuml;manların kıblesi olan Kabe-i Muazzama, asırlar boyunca d&uuml;nyanın d&ouml;rt bir yanındaki M&uuml;sl&uuml;manların b&uuml;y&uuml;k bir sevgi ve samimiyetle bağlı olduğu en kutsal mabet olarak varlığını s&uuml;rd&uuml;r&uuml;yor.<br /> <br /> İslam kaynaklarından derlenen bilgiye g&ouml;re, s&ouml;zl&uuml;kte &quot;d&ouml;rt k&ouml;şeli veya k&uuml;p şeklinde olmak&quot; anlamındaki &quot;ka&#39;b&quot; k&ouml;k&uuml;nden t&uuml;reyen &quot;ka&#39;be&quot; &quot;k&uuml;p şeklinde nesne&quot; anlamına geliyor.<br /> <br /> Suudi Arabistan&#39;ın Mekke şehrinde Mescid-i Haram&#39;ın ortasında bulunan Kabe&#39;nin ilk defa ne zaman ve kimin tarafından yapıldığı hususunda ihtilaf bulunsa da Kur&#39;an-ı Kerim&#39;de yer alan ayetlerden Kabe&#39;nin Hazreti İbrahim&#39;den &ouml;nce de var olduğu biliniyor.<br /> <br /> Kur&#39;an-ı Kerim&#39;de &quot;Mukaddes makam&quot;, &quot;Beyt-i Atik (en eski ev)&quot;, &quot;Beytullah (Allah&#39;ın evi)&quot;, &quot;Saygıdeğer bir ev&quot;, &quot;M&uuml;sl&uuml;manların kıblesi&quot; ve &quot;Mira&ccedil; mucizesinin başladığı makam&quot; olarak anılan Kabe hakkında halk arasında daha &ccedil;ok &quot;Kabe-i Muazzama&quot; tabiri kullanılıyor.<br /> <br /> Tevhidin merkezi ve emniyet yurdu olma &ouml;zelliğini taşıyan Kabe, asırlar boyunca d&uuml;nyanın d&ouml;rt bir yanındaki M&uuml;sl&uuml;manların b&uuml;y&uuml;k bir sevgi ve samimiyetle bağlı olduğu en kutsal mabet olarak varlığını koruyor.<br /> <br /> &quot;Boğazi&ccedil;i &Uuml;niversitesindeki olayda b&uuml;t&uuml;n M&uuml;sl&uuml;manların ana sembollerinden biri se&ccedil;ildi&quot;<br /> Ankara &Uuml;niversitesi İlahiyat Fak&uuml;ltesi &Ouml;ğretim &Uuml;yesi Prof. Dr. Şaban Ali D&uuml;zg&uuml;n, yaptığı a&ccedil;ıklamada, İslam inancında Kabe&#39;nin &ouml;nemli bir yere sahip olduğunu belirtti.<br /> <br /> Boğazi&ccedil;i &Uuml;niversitesi &ouml;n&uuml;nde Kabe fotoğrafının yere serilmesine ilişkin konuyu değerlendiren D&uuml;zg&uuml;n, bu konunun &ouml;ncelikle siyasi ve provokatif tarafının olup olmadığına bakılması gerektiğini vurguladı.<br /> <br /> D&uuml;zg&uuml;n, şunları kaydetti:<br /> <br /> &quot;Bu bir sembol se&ccedil;imi. Dolayısıyla &ccedil;ok hassasiyet taşıyan, sadece T&uuml;rkiye&#39;deki değil, b&uuml;t&uuml;n d&uuml;nyadaki M&uuml;sl&uuml;manların ana sembollerinden biri se&ccedil;ildi. Bu se&ccedil;imin arkasında sanki bir yarayı, T&uuml;rkiye&#39;deki hassasiyetleri kaşıma niyeti var. &Ccedil;ok iyi niyetli bir girişim olmadığı a&ccedil;ık. Orada ne işi var Kabe resminin ve arkasında anılan grupların? Orada bir sembol &uuml;zerinden T&uuml;rkiye&#39;deki farklı grupların ya da insan varlığının karşı karşıya getirilmesi talihsiz bir durum.&quot;<br /> <br /> <strong>&quot;İki k&uuml;lt&uuml;r&uuml; karşı karşıya getirme durumu var&quot;</strong><br /> D&uuml;zg&uuml;n, Haremi Şerif fotoğrafının ortasında Kabe&#39;nin yerine Şahmeran fig&uuml;r&uuml;n&uuml;n asılmasına da değinerek, ş&ouml;yle devam etti:<br /> <br /> &quot;Kabe dediğiniz şey somut bir k&uuml;lt&uuml;r ve dini varlık değil. Kabe&#39;nin temsil ettiği bir anlam d&uuml;nyası var. O anlam d&uuml;nyasının tepesinde ş&uuml;phesiz Allah var. Bir de o Kabe&#39;ye sahip &ccedil;ıkan yery&uuml;z&uuml;ndeki inanan insanlar var. Kabe&#39;yi bu iki boyutuyla d&uuml;ş&uuml;nmek lazım. Şartlı konuşuyorum, Kabe eğer kasıtlı olarak oraya getirilip &uuml;zerine de Şahmeran kasıtlı olarak oturtulduysa iki k&uuml;lt&uuml;r&uuml; ve varlık alanını karşı karşıya getirme durumu var. Bir tarafta Anadolu, kadın &uuml;st&uuml;nl&uuml;ğ&uuml; gibi bir simge d&uuml;nyası var. Bir de onun altına serilen dini d&uuml;nya var. Bu ikisinin karşı karşıya getirilmesi. Provokasyon dediğim budur ama burada sağduyunun g&ouml;sterilmesi gerekir. O ikisi de inanan bir insan i&ccedil;in, benim i&ccedil;in &ccedil;ok değerlidir. Kabe&#39;nin temsil ettiği b&uuml;t&uuml;n değerler ve Anadolu&#39;daki k&uuml;lt&uuml;rde Şahmeran&#39;ın temsil ettiği kadın da benim i&ccedil;in &ccedil;ok değerli. Bu ikisinin karşı karşıya getirilmesi &ccedil;ok ince işlenmiş bir provokasyonsa bu yaşanan olaya sadece inanan insanlar değil, T&uuml;rkiye&#39;deki b&uuml;t&uuml;n k&uuml;lt&uuml;r unsurları karşı durmalıdır.&quot;<br /> <br /> Bu olayın &ccedil;ok kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesi gerektiğinin altını &ccedil;izen D&uuml;zg&uuml;n, &quot;Bence burada akademinin dışında bir tezgahtan bahsetmek lazım. Akademinin, &ouml;ğretim &uuml;yesi hocalarımızın ve orada iyi bir birikimle Boğazi&ccedil;i &Uuml;niversitesine giren &ouml;ğrencilerin b&ouml;yle bir pespaye denilebilecek &ccedil;atışma ortamını, saygı g&ouml;ren bir unsuru &ccedil;atışmanın tam ortasına getirip de onun &uuml;zerinden hassasiyetleri kaşıyabileceğine ihtimal vermiyorum. Bu t&uuml;r hassasiyetleri fırsat olarak kollayan i&ccedil;eri ve dışarıdaki unsurlara dikkat &ccedil;ekilmesi gerekiyor.&quot; değerlendirmesini yaptı.<br /> <br /> D&uuml;zg&uuml;n, &uuml;niversite &ccedil;atısı altında yaşanan olayların bilgi ve enformasyonla &ccedil;&ouml;z&uuml;me kavuşturulması gerektiğini s&ouml;zlerine ekledi.</p>